loading...
وبكــا | وبسايت دانشجويان عمران و معماري
آخرین ارسال های انجمن
حسین سلامیان بازدید : 482 یکشنبه 17 دی 1391 نظرات (0)

نقشه چیست؟ طبق اظهارات پیتر بیرچ، مدیر تولید Google Earth، انسان امروز به دو چیز نیاز مبرم دارد: یافتن راه و ایجاد نمایشی جامع و دقیق از جهان. برای انجام مورد اول، لازم است مورد دوم انجام گردد. برای پیدا کردن آنچه دقیقا می‌خواهید، باید قادر باشید به دنبال هر چیزی بگردید. رویکرد گوگل در قبال دنیای فیزیکی نیز همانند دنیای مجازی است: سامان‌دهی اطاعات جهان به منظور فراهم آوردن دسترسی عمومی به آن. گوگل می‌خواهد همه کوره راه‌ها و نیمکت‌های پارک را در نقشه قرار داده و یافتن آن را ساده کند.
جزئیاتی که گوگل و سایر سازمان‌های مشابه در نقشه‌های دیجیتال می‌گنجانند نفس‌گیر است. بخشی از جهان نیز به صورت نقشه‌های سه بعدی ترسیم می‌شود. نوکیا جزئیات دقیقی در مورد راه‌ها جمع‌آوری کرده و آن را در سیستم‌های رانندگی پیشرفته وارد می‌کند: ماشینی که می‌داند تپه‌ای یا پیچی در پیش است سرعت خود را برای عبور از آن تنظیم می‌کند. تاکنون، گوگل، نسخه‌های سه بعدی حدود 20 شهر عمده را ساخته است و تا انتهای سال، قصد دارد نقشه سه بعدی کلیه شهرهایی که جمعیت بیش از 300 میلیون نفر دارند را تهیه نماید. طراحان نقشه، فضای داخلی را نیز همانند فضای خارجی پوشش داده‌اند. در اواخر سال گذشته، گوگل و نوکیا اعلام کردند قصد دارند راهنمایی جهت کمک به پیدا کردن مسیر در فروشگاه‌های بزرگ و فرودگاه‌ها تهیه نمایند. نوکیا، نقشه فضای داخلی 5100 حوزه دادرسی در 40 کشور را در اختیار دارد. یکی از پروژه‌های ابتدایی گوگل، پوشش دو فرودگاه و متروی توکیو است که برای افراد ناآشنا بسیار گیج کننده هستند. گوگل بیش از 10هزار نقشه طبقاتی برای کاربران سیستم عامل موبایل اندروید خود ایجاد کرده است. IMS Research، یک سازمان مشاوره‌ای پیش‌بینی کرده است که تا سال 2016 نقشه داخلی تقریبا 120هزار دادگاه‌ در دسترس کاربران خواهد بود.
طراحی نقشه برای شرکت‌های تازه تاسیس مناسب نیست
جمع‌آوری کلیه این داده‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری عظیمی است. نوکیا به منظور تهیه نقشه، ماشین‌هایی مجهز به لیزر در نظر گرفته؛ گوگل که قبلا ماشین‌هایی برای عکس‌برداری از معابر در اختیار داشت، اکنون از هواپیما استفاده می‌کند. تهیه این اطلاعات از منابع دیگر ارزان‌تر است و گوگل هنوز هم این کار را انجام می‌دهد ولی جمع‌آوری شخصی این اطلاعات، دست را بازتر می‌کند. کاربران نقشه‌ها یا افرادی که می‌خواهند در نقشه قرار گیرند، اغلب با پر کردن شکاف‌ها یا اشاره به اشتباهات در بهبود آن موثر هستند. تعدادی از نقشه‌های داخلی اندروید به کمک مغازه‌ها یا موزه‌ها تهیه شده‌اند.
تعیین خطوط فاصل (مرزی) در نقشه‌ها تنها نقطه شروع کار است. نکته مثبت نقشه‌های دیجیتال این است که محدودیتی در مورد اطلاعاتی که به آن پیوست می‌شود وجود ندارد. می‌توان در هر مرحله از مسیر، در مورد ترافیک و نحوه رسیدن از نقطه الف به ب به رانندگان راهنمایی کرد. افرادی که از وسیله نقلیه عمومی استفاده می‌کنند می‌توانند اتوبوس یا متروی مناسب و زمان لازم برای رسیدن از مکانی به مکان دیگر را پیدا کنند. می‌توان اطلاعات تماس، تبلیغات یک کسب و کار و نظرات افرادی که از خدمات آن استفاده کرده‌اند را به مکان آن بر روی نقشه افزود.
همچنین،می‌توان عکس و ویدئوی نقاط دیدنی را به مکان آن بر روی نقشه اضافه کرد. امکان افزودن چندین لایه اطلاعات آنلاین که با نام geoweb شناخته می‌شود به نقشه فروشگاه‌ها و مناطق تجاری نیز وجود دارد. گوگل و سایر طراحان نقشه تجاری، برخی از این کارها را انجام داده‌اند. عکس‌های توضیح دار، پست‌های اجتماعی، نظرات فردی و اطلاعاتی که افراد به نقشه‌ها اضافه می‌کنند، نیز در این روند موثر هستند. توسعه تلفن‌های هوشمند، افزودن نظرت فردی به geoweb را بسیار آسان کرده است.
مارک گراهام از انستیتوی اینترنتی آکسفورد و ماتیو زوک از دانشگاه کنتاکی، در مقاله اخیر خود، عمق geoweb را اندازه گرفته و تعداد مکان‌هایی در Google Maps که اطلاعات پیوست دارند (کسب و کارها، مدارس، پارک‌ها و غیره) را مد نظر قرار داده‌اند. طبق نظر آقای گراهام، داده‌ها پراکنده و نامنظم هستند ولی در کل، geoweb در مناطق غنی نسبت به مناطق محروم، عمق بیشتری داشته و بیشترین اطلاعات در کشورهای اروپای شمالی قرار دارد (نقشه صفحه بعد را ملاحظه نمایید). در می 2011، نروژ به ازای هر 1000 نفر، 434 مراجعه به نقشه داشته است؛ فنلاند، سوئد و دانمارک نیز در بین پنج کشور اول قرار داشتند. افغانستان تنها 03/0 مراجعه داشت و اطلاعات توکیو از کل آفریقا بیشتر بود.
به علاوه، افراد مختلف، یک مکان را با دیدگاه‌های متفاوتی می‌بینند. آقای گراهام و زوک، 18 کلمه را به چندین زبان در geoweb جستجو کرده‌اند. نتیجه حاصل جالب توجه است. برای نمونه، در فلسطین، جستجو به عربی تنها 15-5% تعداد نتایجی را که جستجوی همان عبارت به زبان عبری حاصل کرده، و تنها یک یک سوم یا یک چهارم تعداد نتایجی را که جستجو به زبان انگلیسی حاصل کرده، حاصل می‌کند. در تل آویو، جستجوی کلمه “رستوران” به عربی نتایج کاملا متفاوتی نسبت به انگلیسی یا عبری حاصل می‌کند. در بلژیک، برای کلمه “مالیات”، محتوای زبان فلاندرزی نسبت به زبان فرانسوی بیشتر است، در حالی که برای کلمه “دولت”، محتوای فرانسوی بیشتر می‌باشد.
بیشتر محتوای مندرج در نقشه‌های دیجیتال هنوز تکه تکه است. راهنمایی مسیر رانندگی گاهی دقیق نیست و پیشنهاداتی که در مورد وسایل نقلیه عمومی می‌شود ممکن است قابل اطمینان نباشد. ولی سیستم‌ها به سرعت در حال بهبود هستند و بررسی نقشه‌های دیجیتالی به خصوص نقشه‌های سه بعدی لذت بخش است.
نقشه‌های خوب بسیار مفید هستند. مردم در زمان رانندگی یا هنگام خرید به بهترین نقشه‌ها نیاز دارند و هرچه نقشه‌ای بیشتر مورد استفاده قرار گیرد، ارزشمندتر می‌شود زیرا داده‌های بیشتری جمع‌آوری شده و بازخورد داده می‌شود. داده‌هایی که از تلفن‌های هوشمند و سیستم‌های هدایتی رانندگان جمع‌آوری می‌شود، پیش‌بینی تغییرات سرعت و زمان سفر با توجه به فصل، آب و هوا و زمان را امکان پذیر می‌کند.
طبق اظهارات مارتین گارنر از شرکت مشاوره CCS Insight، کسب و کار طراحی نقشه، چهار حوزه را پوشش می‌دهد. یکی از آنها عرضه عمده فروشی است که نوکیا پیشتاز این حوزه است و برخی مشتریان عمده آن، Bing (موتور جستجوی مایکروسافت)، Yahoo! و Foursquare هستند. اخیرا، این شرکت برای تبلت Kindle Fire با آمازون قرارداد بسته و پلت‌فرم آن با ویندوز 8 یکپارچه شده است. از هر پنج ماشین دارای سیستم هدایتی، چهار ماشین از نقشه‌های نوکیا استفاده می‌کنند.
در سه حوزه دیگر، گوگل برتر است. نقشه‌های گوگل بین توسعه‌دهندگان برنامه‌ها به خصوص در غرب محبوبیت زیادی دارد. (در چین و روسیه، Yandex و Baidu بزرگترین شرکت‌های جستجو در این کشورها، پیشتاز هستند.) گوگل در حوزه نقشه‌ موبایل نیز برتری دارد.
هزینه‌های عظیم ایجاد یک نقشه خوب، مانع بزرگی برای ورود به این حوزه هستند. گوگل، که تنها هشت سال است وارد رقابت شده، شجاعت زیادی نشان داده است. اپل، امیدوار است به همین صورت عمل کند. تا همین اواخر، در iPad و iPhone و نیز تلفن‌های هوشمندی که از سیستم عامل اندروید گوگل استفاده می‌کنند، از نقشه‌های گوگل استفاده می‌شد. امسال، اپل که از سال 2009 سه شرکت نقشه برداری را خریداری کرده است، تصمیم گرفته که از نقشه‌های خودش استفاده کند.
اهمیت نقشه به حدی است که اپل دیگر نمی‌خواهد بر گوگل تکیه کند زیرا گوگل، از این طریق، داده‌های ارزشمندی به دست می‌آورد. از طرف دیگر، نقشه‌های گوگل برای دستگاه‌های اندروید بهتر از دستگاه‌های اپل است: برای مثال، اندروید راهنماهای رانندگی سخنگوی کاملا دقیقی دارد.
نسخه جدید سیستم عامل اپل برای دستگاه‌های موبایل، iOS 6، که در سپتامبر وارد بازار گشته و در iPhone5 گنجانده شده، از نقشه‌های اپل استفاده می‌کند نه گوگل. این شرکت، داده‌ها را از شرکت هلندی سیستم‌های هدایتی Tom-Tom تهیه کرده است. راهنمای سخنگو، نقشه‌های دارای فهرست و نظرات Yelp از مشخصه‌های آن می‌باشند. در کل، نقشه اپل نسبت به گوگل، اطلاعات و نظردهی بسیار دقیق‌تری دارد ولی پوشش آن خارج از آمریکا بسیار محدودتر است.
سیب سرخ
در عین حال، نقشه‌های اپل نسبت به گوگل، جزئیات بسیار کمتر و خطاهای بیشتری دارند. برخی از شهرها به صورت سه بعدی نمایش داده می‌شدند ولی برخی سازه‌های خاص اشکال داشتند (هرچند به سرعت تصحیح شدند). نقشه‌های اپل، برخلاف گوگل، اطلاعات وسایل نقلیه عمومی را نیز در بر نداشتند: ضربه بر روی یک ایستگاه مترو یا اتوبوس اگر در نقشه وجود داشته باشد- فهرستی از برنامه‌های قابل دانلود برای این منظور را می‌آورد که برخی از آنها پولی هستند.
اپل چنان از این اشتباهات خجالت زده بود که یک هفته بعد، مدیر اجرایی این شرکت، تیم کوک، نامه سرگشاده‌ای بر روی وب سایت شرکت قرار داد که درآن از مشتریان عذرخواهی کرده و پیشنهاد داد که کسانی که iPhone5 را خریداری کرده‌اند یا سیستم قدیمی‌تر خود را به iOS 6 ارتقا داده‌اند، از طریق برنامه یا مرورگر وب دستگاه‌های اپل، از نقشه‌های سایر شرکت‌ها استفاده کنند. به نظر می‌رسد، گوگل در حال تهیه یک برنامه نقشه برای فروشگاه آنلاین اپل است ولی هنوز نسخه‌ جدیدی ارسال نکرده است.
در واقع، اپل با فسخ قرارداد خود با گوگل و ارائه نقشه‌های نامناسب به کاربران خود بر روی سه چیز قمار کرد. اول، اینکه کاربران به محتوای جاسازی شده این نقشه‌ها علاقه مند شوند. دوم اینکه بتواند به سرعت بهبود یابد. و سوم اینکه جذابیت iPhone و وفاداری هواداران اپل، زمان لازم برای پیشرفت را در اختیار آنها قرار دهد. در هر حال، کسی تلفن هوشمند را تنها برای نقشه نمی‌خرد و صف خرید iPhone 5 همانند سایر تلفن‌های اپل طولانی است. ولی اپل باید بیش از آنچه انتظار داشت، تلاش کند. در بازاری که نام‌های تجاری به سرعت افت و رشد می‌کنند، ممکن است زمان از آنچه آنها تصور کرده‌اند کمتر باشد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
استفاده از مطالب سایت با ذكر منبع بلامانع مي باشد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    از کدام بخش سایت بیشتر خوشتون میاد ؟؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 853
  • کل نظرات : 225
  • افراد آنلاین : 44
  • تعداد اعضا : 3727
  • آی پی امروز : 194
  • آی پی دیروز : 334
  • بازدید امروز : 270
  • باردید دیروز : 1,089
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 2,498
  • بازدید ماه : 2,498
  • بازدید سال : 130,813
  • بازدید کلی : 2,179,317
  • ارسال مطلب برای وبکـا
    شما نيز نويسنده سايت ما باشيد

    http://www.pwut.ac.ir/_layouts/1065/images/new.gifشما هم جزء کساني‌ باشيد که مي‌خواهيد مطلب خود را منتشر کنيد با ارسال مطلب خود ميتوانيد يکي‌ از ارسال کنندگان سايت باشيد تنها با فشار دادن ارسال مطلب شما هدايت ميشويد به بخش ارسال‌ها و مطلب خود را ثبت کنيد .

    ابتدا در سايت عضو شده تا پنل کاربري براي ارسال مطلب براي شما ايجاد گردد.

    ارسال